De som besöker Stockholms skärgård under en dag, eller ett par dagar, har ofta med sig all mat de behöver. Det kan vara en båtsemester eller att man har stuga på någon ö i skärgården. Bor man där hela sommaren finns däremot behov av att fylla på matförrådet efterhand. Ett alternativ är att åka in till stan men det är knappast något som lockar under sommarmånaderna. Då är det bättre och enklare att använda sig av mattransport.
Sedan ett par år går det att beställa mattransport till ett flertal öar i Stockholms skärgård. Detta efter att en del företag som erbjuder båttransport börjat samarbeta med livsmedelsproducenter och återförsäljare. En av dessa så kallade matbåtar lanserade sin verksamhet år 2015. Det tog inte lång tid innan denna mattransport blev ytterst populär bland de som semestrade i skärgården eller bor där året runt. Kommande sommar fick man helt enkelt utöka flottan med ytterligare båtar.
I detta fall beställs maten online via en matbutik i Stockholm. Dessa plockar sedan ihop alla varor och paketerar dem inför transporten. Leveransen sker vid båten där personalen tar över och transporterar ut maten till öarna. På detta sätt kan nu många få mat levererad till hemmet utan att behöva göra mer än att beställa online. Något som inte varit möjligt under lång tid på grund av logistiska och ekonomiska problem.
Spårning skapar smidig logistik
För att ha en så smidig logistik som möjligt börjar även flera transportföretag att spåra försändelserna. Det är vanligt vid godstransport på fastlandet där man hela tiden kan se var paketet är. Detta finns även inom mattransporterna. Efter att en beställning skett kan man se när beställningen packas och sedan lämnar hamnen för att levereras till öarna. Eftersom båten även spåras kan man se hur lång tid det är kvar till båten kommer till hamnen. På detta sätt kan man optimera tiden och möta upp lasten exakt när båten kommer in.
Uppmärksammat vid lansering
När matbåten lanserade sitt koncept år 2015 fick denna mattransport mycket stor uppmärksamhet. Bland annat skrev tidningen Skärgården om den nya servicen. De sammanfattade tjänsten med att det är smidigt och enkelt – för de som är villiga att betala.
I artikeln framgår även bakgrunden till att dessa leveranser började. Man hade diskuterat vilka olika problem som finns hos de som bor i yttre delarna av Stockholms skärgård. Ett problem var just matinköpen och bristen på mattransporter. Där och då föddes idén – en idé som växte till en färdig service som minst sagt uppskattade av många skärgårdsbor.